mūsudienas-mūsu gatavošanas paradumi un #našķētiesprasme

iesākumā gribu pateikt mīļu paldies Mazo Ekspertu skoliņai par uzaicinājumu pagatavot kopā ar Gabrielu dažas veselīgu kārumu receptes un dalīties ar to citām ģimenēm, drīzumā tās atradīsiet gan MES mājaslapā, gan recepšu sadaļā šeit blogā..

VECĀKU PRASME IESAISTĪT BĒRNU GATAVOŠANAS PROCESĀ

gandrīz 98% varu apgalvot, ka mēs visu gatavojam ikdienā kopā, ja varbūt reizēm Gabriels neiesaistās procesā, viņš šo laiku pavada esot man blakus un vērojot ko un kā es daru, paralēli braucot ar mašīnītēm uz gatavošanas virsmas vai vienkārši ķiķinot.. bet nu viņš jau ir ģimenes šefpavārs un bieži pat neļauj man turēt lāpstiņu, jo pats grib sautēt dārzenīšus, apgriezt pankūkas uz otru pusi vai vārīt zupu.. vienmēr grib turēt mikseri vai blenderēt, ieliet, iebērt-tie visi ir viņa darbiņi..

zinu, ka reizēm mammas saka, ka iesaistīt bērnu gatavot ir apgrūtinoši. -jā, tas nedaudz paildzina procesu, tomēr, manuprāt, kopīgai gatavošanai ir milzīgs ieguvums, bērniņš iemācās un redz kā ēdiens tiek pagatavots, pārņemot ģimenes gatavošanas tradīcijas, iemācās un daudz uzzin par produktiem-kur tie rodas un ko tie dod veselībai. vēl tas ir vērtīgs laiks kopā, kad iesaistīt bērniņu aktivitātēs, kas ir nopietnākas par ierasto spēļu laiku un rotaļām, jo jābūt atbildīgiem un uzmanīgiem-jāizrunā un daudz jāatgādina par drošību-karsts, ass utt.

pats galvenais ir ļaut iesaistīties-darboties, mācīties, tad tā interese un patika un vēlme pagatavoto apēst vairosies, šis ir noteikti tas mājas darbiņš, kur bērni jau ļoti agrā vecumā varētu sākt palīdzēt. ātri vien jau pienāk brīdis, kad mazais būs apguvis dažādas prasmes un zinās, kurās lietiņās var iesaistīties un darīt pats, vēlāk arī izsakot, ko gribētu pagatavot! ..rotaļājoties savā spēļu virtuvītē, Gabriels nemitīgi uzsver, ka taisa tētim ēst, kas nozīmē viņš saprot, ka vienam par otru ir jāparūpējas. man kopīga gatavošana sagādā milzīgu, neizsakāmi lielu prieku.

BĒRNI PĀRŅEM ĢIMENES UZTURA LIETOŠANAS TRADĪCIJAS UN IERADUMUS

kopš pirmajām mazo ekspertu maltītēm sākas uztura ieradumi. mēs ģimenē vienmēr visi ēdam kopīgi vienu ēdienu, teju kopš pirmsākumiem, kad vajadzēja, protams, piesekot vairāk garšvielu daudzumam un ēdiena stiprumam un vispār uzsākt iepazīstināt ar citu ēdienu kā mammas pienu.. šobrīd Gabrielu reizēm mulsina konsistence, burkāns ir par cietu, zirnīši vai pupiņas ir dīvainas formas.. reti, no kura mājas gatavota ēdiena viņš atsakās, bet es ticu, ka var arī negaršot (bet ir vismaz jāpagaršo).. 

pēc kārtīgām maltītēm var arī panašķoties, tētis iedod krikucīti šokolādi, mamma sagriezīs kādu svaigu vai žāvētu auglīti. nereti mājās arī gatavojam našķus paši-kādu kūciņu, svaigo raw končiņu, saldējumu vai cepumu, īstenībā arī pankūkas vai siermaizīte jau ir tāda našķu reize. bieži ikdienā otrajās brokastīs ir smūtijs. mēs mācām ikdienā, ka reizēm ejam arī paēst pusdienas vai vakariņas restorānā, vai panašķoties un baudīt kafejnīcā kūciņu un izdzeram labu limonādi, arī smūtiju var izvēlēties izdzert ārpus mājas, pasūtam picu vai burgeru, bet skatoties filmu ēdam popkornu-svarīgi ir apzināties kvalitāti, jo šaja ziņā ir arī var izvēlēties labākas alternatīvas, bet garšīgāks viss vienmēr beigās sanāk mājās. tās ir arī vērtīgas reizes, kad iemācāmies kafejnīcu-restorānu kultūru un uzvedību citā vietā, kur cilvēki grib atnākt meirīgi ieturēt maltīti..

man negribas, ielikt arī rāmjos-"to nē", ja būsim ballītē vai ciemos un citi bērni našķosies ar konfektēm, tā būs reize, kad arī Gabriels droši varēs apēst tādu saldumu, kuru sastāvu es labāk nemaz negribētu redzēt. pa lielam gan tādas situācijas ir varbūt bijušas labi ja pāris reizes, jo par laimi ar visiem draugiem šajā ziņā esam uz viena viļņa! savukārt esot veikalā, mēs izrunājam, ka varam izvēlēties to, kas ir labs un vērtīgs, Gabriels jau pats zin, kuri ir viņa našķīši un pats mērķtiecīgi tos ieraugot, ieliek arī groziņā. 

es ļoti gribu un arī cenšos parādīt un iemācīt saprast Gabrielam, kur kas aug, nevis visu mēs nopērkam veikalā vai tirgū no tantes. šajā ziņā liels ieguvums ir vecmāmiņas dārzs, kur vasarā bieži braucam un daudz laiku pavadām dobēs, kas ir arī mūsu mīļākais našķis- auglīši, ogas, svaigs gurķītis.. arī ēdienu pārsvarā gatavojam paši, nevis to vienkārši atnes tante restorānā..un tāpat arī našķīši var tikt pagatavoti mājās, nevis slēpjās veikala plauktā aiz krāsainiem iepakojumiem vai spīdīgiem papīrīšiem.. tāpēc no sirds ceru, ka mūsu un arī citas receptes MES iedvesmos jūs kārumiņus un našķus vairāk gatavot pašiem. 

PĒTĪJUMS-BALTIJAS NAŠĶĒŠANĀS PARADUMI PIRMSKOLAS VECUMA BĒRNIEM

vakar 3 pavāru restorānā, vecrīgā, tikāmies ar vairākām mammām, lai paklausītos pētījuma rezultātus par Baltijas pirmskolas vecuma bērnu našķēšanās paradumiem, kā arī uzklausījām uztura speciālistes Lizetes Pugas un pediatres Gerdas Lielauses komentārus un ieteikumus. zemāk vēl dalos ar dažām atziņām un ieteikumiem par veselīgu našķēšanos arī ar jums, bet par pētījumu atradīsiet vairāk šeit.

IEMESLI, KĀPĒC IZVĒLĒTIES VĒRTĪGUS NAŠĶUS

galvenie iemesli, kāpēc ir tik būtiski sekot līdzi, ar ko tad bērni našķojas ir cukura daudzums, kam ir ārkārtīga liela ietekme uz veselību un organismu. cukurs ietekmē imūnsistēmas darbību, to pazeminot, tādēļ bērni daudz biežāk slimo. bieži tas atspoguļojas arī gremošanas sistēmas traucējumos-ciets, sāpīgs vēderiņš, ādas izsitumi un, protams, zobu veselības un arī liekā svara problēmas..


10 PADOMI PAREIZAI NAŠĶOŠANAI JEB PRASME NAŠĶOTIES 

  • NAŠĶĒTIES VAR UN VAJAG, tomēr našķi nav balva, bet gan ēdienreize, starp lielajām ēdienreizēm, tas rada izpratni, ka našķi nav labāki vai vērtīgāki par pamatēdienreizēm- (brokastīm, pusdienām, vakariņām)
  • SVARĪGI IETURĒT ĒDIENREIZES +/- VIENĀ UN TAJĀ PAŠĀ LAIKĀ
  • NAŠĶU LAIKS ir otrās brokastis un launags - 2x dienā, ievērojot starp ēdienreizēm 2-3 stundu pauzes.
  • PAREIZI PLĀNOTA NAŠĶĒŠANĀS REIZE dažādo ikdienas ēdienkarti un nodrošina vienmērīgu sāta sajūtu, palīdzot izvairīties no pārēšanās galvenajās ēdienreizēs un no izsalkuma garākās pauzēs starp maltītēm. 
  • NAŠĶA LIELUMS atbilst 1 bērna saujas lielumam-piem. 1 neliels ābols, 4-5rieksti, 1 glāze sulas, 100-200g jogurta. 
  • LABI NAŠĶI IR- augļi, dārzeņi, piena produkti, pilngraudu produkti, rieksti un sēklas. (produkti, kas satur maz cukuru un sāli un zemas kvalitātes taukus.)
  • ŪDENS JĀDZER 30 MINŪTES PIRMS UN PĒC ĒŠANAS, lai lieki neaizpildītu vēderu, jācenšas izvairīties no suliņām, saldinātiem dzērieniem, tējām, kompotiem-tie nomāc izsalkuma sajūtu. 
  • CUKURS IR NEPIECIEŠAMS, bet katram vecumam ir pieļaujamās daudzuma normas, kas atšķiras arī pēc katra fiziskajām aktivitātēm un veselības stāvokļa. svarīgi neaizmirst, ka ne tikai saldumi satur cukuru, bet ikviens produkts dabiski satur kā cukuru tā sāli un taukus.
  • IZVĒRTĒJOT PRODUKTU SASTĀVU UN IZRUNĀJOT TO VĒRTĪBU 1-2x NEDĒĻĀ VAR ATĻAUT ARĪ NEVESELĪGĀKUS NAŠĶUS- šokolādi, konfektes, smalkmaizītes, kūciņas utt.
  • PIEMĒROTI UN VĒRTĪGI NAŠĶI IR VIEGLI PAGATAVOJAMI UN VESELĪGI- bez konservantiem, mākslīgām krāsvielām un aromatizētājiem

// raksts tapis sadarbībā ar Mazo Ekspertu Skolu