5 brīnumaini augi un nezāles uzturā

pagājušonedēļ solījos uzrakstīt mazliet par kādām nezālītēm, kā arī par kale-lapu kāpostiem un spinātiem! ceru, ka brīvdienās esat ieplānojuši doties prom no Rīgas baudīt tikko izplaukušos kokus un nu jau pilnīgi pamodušos dabu! ir vērts zināt-ko labu nezālītes mums var dot, jo tad būs lielāks prieks tās uzņemt! ..tādēļ pavadīju laiku dažādu resursu izpētē, lai varētu to visu apkopot un nodot jums!.. -ceļā uz zaļāku un veselīgāku dzīvesveidu!

NĀTRE- es nešaubos, ka nātri zina visi.. tagad pavasarī visu šo nezāļu vērtība ir visaugstākā, kā arī- tās nav tik rūgtas kā vasaras vidū! .. nātru matiņi ir dzēlīgi, jo satur histamīnu un skudrskābi!  ir pieņemts, ka nātres burtiski atņem zemei vitamīnus un minerālvielas-tos iekrājot lapās, tādēļ tieši labas satur visvairāk vērtīgo barības vielu! nātre tonizē, stimulē asinsriti,-laba, ja ir mazasinība, spēcina un ir ideāls līdzeklis dzelzs trūkuma gadījumā.

 

PIENENE- uzturā lieto gan nātru lapas, gan saknes, gan arī ziedus! -katra auga daļa satur pavisam citas vielas un iedarbojas labi uz atsevišķām organisma daļām! galvenokārt pienene labi iedarbojās uz žulti, aknām un pārējiem gremošanas orgāniem! no pienenēm var gatavot novārījumus, uzlējumus, tinktūras un sulas..

 

 

GĀRSA-tāpat kā augšā aprakstītās nezāles, arī gārsa ir ļoti izplatīta, tikai daudzi nemaz nezin, ka šis augs ir arī labs organismam un to var ēst.. gārsa izceļas ar lielu C vitamīna daudzumu, minerālvielām, olbaltumvielām, fermentiem, dzelzi un vēl lērums citu labu barības vielu! -gārsa būs daudz vērtīgāka, ja noplūksiet to ēnainā vietā, nevis saulē! arī gārsa palīdz dažādu gremošanas traucējumu gadījumā, kā arī dažādu locītavu, iekaisumu un brūču dziedēšanai gārsa ir efektīva, lai mazinātu arī sāpes un iekaisumu..noņem temperatūru! šādām dabas zālītēm ir neskaitāmu labo īpašību! 


Spinach.JPG

SPINĀTI-spināti ir ļoti izteiksmīgi un bagāti ar vitamīniem un minerālvielām, tie satur arī labos ogļhidrātus, olbaltumvielas-vairāk nekā pupas un zirņi,šķiedrvielas.. visvairāk spināti izceļas tieši ar K, A un C vitamīnu, kā arī mangānu, kāliju, magniju un dzelzi-minerālvielām! spinātu lapiņas satur daudz hlorofila!.. spināti ir izcils uzturlīdzeklis mazasinībai, lai uzlabotu asinsriti, normalizētu asinspiedienu un uzlabotu sirdsdarbību,tie palīdz diabētam, plaušu un elpošanas slimībām, kā arī gremošanas problēmu gadījumos, tie labi uzlabo imūnsistēmu un augšanu!

kool-kale.jpg

KALE (lapu kāposts) - nosaukums tulkots precīzi, jo šim kāpostam nav galviņa, bet tikai lapas! pie mums Latvijā tas nav ļoti populārs, bet ārzemēs tas atzīts par mega salātu, jo tam piemīt daudz apbrīnojamu īpašību un uzturvielu! tas satur antioksidantus, A,C,K vitamīnus, minerālvielas-kalciju, dzelzi.. daudzi veģetārieši un vegāni lieto šo lapu kāpostu, jo tas satur dzelzi vairāk kā gaļa, kalciju vairāk kā piena produkti un arī C vitamīnu vairāk kā spināti! tas ir apbrīnojams, jo ir labs acīm, ādai, kauliem, mazina risku saslimt ar sirds slimībām un vēzi, mazina lieko svaru, kā arī pazemina holesterīna līmeni asinīs!

šajā ierakstā jau minēju, ka tagad šis brīnumkāposts parādījies ir rimi veikalos, vasarā tas ir pieejams atsevišķos eko veikalos, bet te var redzēt, ka tas ļoti labi un viegli izaug dārzā pašiem!..

visu par, ko tikko aprakstīju-jūs varat likt salātos, kokteiļos, sulās, zupās, biezeņos, pankūkās..-ierobežojumu nav! .. mēģināšu arī dalīties ar kādām savām receptēm, kur likt šīs nezālītes gatavojot! xx.

 

//foto: espati.lv, awaytogarden.com, treehugger.com