20 idejas veselīga dzīvesveida ieviešanai

gaflTrtFPJ5R5D7OemiEfBdOfZSeRLo6rD7r_uyrTj0.jpg

2014. gadā aizvadīti teju jau 2 mēneši!!! kā jums iet ar lietām, ko apņēmāties vecgada beigās, vai šī gada sākumā? ziniet, patiesībā nekad taču nav par vēlu sākt labas pārmaiņas un apņemties sevi vai savu dzīvi padarīt labāku! un vai tad tiešām mums vajadzīgs speciāls iemesls vai datums, lai sāktu kaut ko labu un veselīgu? taču, ja runa iet par veselīgu dzīvesveidu, tad labāk to iedibināt kaut vai lēnām, bet uzreiz, sākot atskaiti no lieliskās domas-mainīties uz ko labāku, piemēram, sākot ēst brokastis, vai arī pusdienas mājās, nevis ārpus.. tas, protams, atkarīgs no katra paša, tomēr jo ātrāk sāksim darīt, jo ātrāk redzēsim arī iecerētās pārmaiņas! upene sastāda 20 ideju un ierosinājumu padomsarakstu, kā padarīt savu dzīvesstilu veselīgu un ieviest kādas pārmaiņas, kas nāktu par labu visai ģimenei. un es esmu par to,ka līdz ar sevi arī mēs būtu kā veselīgs piemērs tiem, kas ir apkārt! Iespējams, kaut ko no šī jūs jau praktizējat savā ģimenē, ja tā, tad es ļoti priecājos, bet ceru, ka ikviens lasītājs varēs sev paņemt ko vērtīgu un arī iedvesmoties savā ģimenē veikt veselīgās pārmaiņas.


1) sastādiet pārmaiņu sarakstu, ko gribat ieviest ģimenes dzivesstilā!

protams, šis saraksts der ikvienam, taču galvenais uzsvars ir ģimenēm, tāpēc lai to sāktu, ir jāapsēžas visiem kopā ( dīvānā vai pie ēdamgalda, kur vien jūs visi jūtaties ērti), tad jāpārrunā dzīvesveids, ēšanas paradumi, viss, kas saistīts ar veselību, arī  svarīgi pārskatīt, kas stāv jūsu ledusskapī, kas plauktā, kas ikdienā tiek darīts. vai tas ir pats labākais, svaigākais.. uztaisiet sarakstu ar lietām, ko jūs gribētu, vai vajadzētu mainīt. svarīgi, lai visi tam piekristu, nevis tagad mamma visiem ierādīs jaunus likumus! tad nu pēc kopīgi pieņemtā, piespraudiet šo sarakstu redzamā vietā, pie ledusskapja, kādām durvīm vai ģimenes ziņojuma dēlīša. (no tālāk sekojošā, ceru jūs arī varēsiet iemetināt savā listā!) taču tam, kas šo uzņemas ir arī  jābūt kā līderim un piemēram visiem pārējiem ģimenes locekļiem, esmu pārliecināta, ka kopā jūs izaicināsiet viens otru, kā ari dosiet fantastisku iedvesmu uz ko labu, jo tas ir ļoti svarīgi, arī nepārmest, ja kāja paslīd, vai plāni neveicas tik ātri kā bijis iecerēts.


2) gatavojiet ēdienu mājas!

manuprāt, vissvarīgākais no veselīga dzīvesveida ir uzturs, nevelti ir teiciens „tu esi tas, ko tu ēd!” tad nu sākam gatavot vairāk mājās, noteikti daudzi šo jau praktizē, taču noteikti ir arī kāds, kas ieradis ēdienu pasūtīt vai nopirkt gatavu.. marš, uz grāmatnīcu, un šim nolūkam iesaku arī apmeklēt "labas garšas darbnīcas" ! šobrīd ir simtiem grāmatu, kas māca gatavot caur dažiem vienkāršiem soļiem! un tā ir superīga lietiņa, ko var darīt visi kopā! es nezinu nevienu bērnu, kam nepatīk palīdzēt virtuvē, tāpēc, centieties to darīt vismaz vairāk un iesaistīt savus mīļos. mājās pagatavotais vienmēr ir arī daudz garšīgāks, kā citur!


3) pērciet labāko, ko varat atļauties!

iepērkoties, meklējiet vissvaigāko un pirmšķirīgāko, tas nebūt nebūs tas lētākais, taču jūs zināsiet, ko apēdat un varēsiet kontrolēt visas sastāvdaļas.  vēlāk varēsiet manīt atspaidu veselībā, jo gan alerģijas, gan citas slimības parasti izraisa tieši neveselīgs ēdiens. pērciet labāko, tādās iespējās kā varat to atļauties, ja varat aiziet uz eco veikalu nopirkt vistas gaļu, tad nepērciet to, kas lielveikalā stāv sabarots un neīsts. ja tas nav tik viegli, mēģiniet pirkt lētāku ko citu, lai ieekonomētu un varbūt tas ļaus gaļu vai zivis pirkt ekoloģiskus. protams, ja ir jebkas, ko varat uzņemties paši audzēt, uz priekšu, tas ne vien ir veselīgi, bet paradīs arī labu rezultātu maciņā un dod iespēju bērniem izzināt bioloģiju!


4) sāciet lietot uzturā vairāk dārzeņus un augļus!

zinot jau to, ko ģimene ir radusi ēst, vienkārši pievienojiet papildus kādu dārzeni, vai augli, pat ar vienu salātlapiņu, jau būs uzņemts maziņš grams vitamīnu.. iespējams, tas uzreiz var nepatikt, bet neatmetiet ar roku! mēģiniet pagatavot un centieties ieviest dārzeņus, tos pagatavojot citādāk! tas var pat aizņemt 8-10 mēģinājumus, kad bērni pierod un apstiprina ko jaunu par labu esam! nepārforsējiet, bet dodiet ietestēt nebijušo-mazās porcijās.


5) mēģiniet jaunas, neierastas un pat eksotiskas lietas!

produktu izzināšana, liekas nebeigsies nekad, jo piedāvājums aug aizvien lielāks. bet arī dažādi dārzeņi, kas ir mazliet aizmirsti vai ne tik aktuāli ir pieejami un ļoti garšīgi! bagātiniet un daudzveidojiet savu produktu sarakstu! ņemiet arī bērnus līdz uz veikalu, ļaujot un mācot viņiem- kā iepirkties pareizi, protams, ignorējot saldumu stendiņus, -dodiet citas alternatīvas našķiem! ja bērni paši izvēlēsies, viņi arī daudz labprātāk to arī ēdīs! stāstiet, lūdzu runājiet- kas / kāpēc ir labs un vērtīgs vai slikts. iepirkšanās ir superīga iespēja mācīties, un ja jūs lasīsiet produkta sastāvdaļas, mazie to pārņems, kad izaugs lieli!


6) radiet spēli, lai arī ēšana un gatavošana būtu jautrs piedzīvojums

esiet radoši un arī padomājiet par to, kā ēdiens izkārtots.. ir veikts pētījums, ka pat vienkārši skaisti sakārtots ēdiens veicina labāku gremošanu! bērniem noteikti patiktu, dažādas formas (sejiņas, dzīvnieki, saulīte utt.) svarīgi ir izstāstīt no kurienes nāk pārtika, ko tā dod..  var izdomāt dažādus jautrus stāstus par dažādām maltītēm ( kā piem. Ziloņu ģimene mielojās un notika kāds jautrs atgadījums)!


7) regulāri ēdiet visi kopā kā ģimene- pie viena galda!

bērniem tas dažreiz varbūt neliekas tik forši kā sēdēt pie televizora un ēst, bet tas ir ļoti tuvs brīdis, visi ir ārpus savas steigas, apstājušies, apsēdušies kopā. Izbaudiet to, jo cik ātri viņi izaug un skrien jau savās gaitās! noteikti, nedrīkst aizmirst brokastis, jo tā taču ir svarīgākā dienas ēdienreize, tagad ļoti populāri un veselīga alternatīva ir smoothie vai dažādi kokteiļi, kas bērniem ari liekas interesanti un atbilst viņu iztēlei par garšīgu dzērienu, jums vien atliek sablenderēt veselīgās sastāvdaļas! 


8) taisiet savu maltīšu sarakstu jau nedēļas sākumā!

galvenais, pieturieties pie tā! ejot uz veikalu nenopirksiet lieku nevajadzīgo un ēdiens nekļūs vecs, jo zināsiet, ka to un šo es likšu tur, bet kas cits būs svaigi ēdams!


9) lasiet etiķetes!

mīļie, zinu kādā laikmetā šobrīd dzīvojam, viss pa minūtei izplānots, bet atvēliet lielāku laiku dodoties iepirkties, tikpat ļoti cik pastāv laika trūkums mūsu ikdienā, ir arī absolūti ķimizēta pārtika! izvairieties no jebkā, kam nav sastāvdaļu saraksta, vai nevarat to izrunāt ar pārdevēju, pat saldētā ēdienā! konservanti un ķimikālijas nav ēdiens, īpaši tas ir bīstami bērniem! Izvēlieties pirkt svaigu- vietējo un organisku pārtiku.


10) ieplānojiet laiku gatavošanai/ pārtikas iegādei!

jo vairāk ieliksiet šo visu dienas/ nedēļas plānā, jo vieglāk to būs menedžēt! saplānojiet jau ēdienkarti, pirms sākas darbi, iepērcieties brīvdienās, tad nebūs darba steigā vēl jādomā par došanos uz veikalu un stāvēšanu rindā!


11) sagatavojiet ārpus mājas ēdienreizes mājās!

gan maltītes, gan našķus salieciet kārbiņā līdz, jūs zināsiet, ko ēdat, būsiet droši, ka tas ir veselīgs un arī tas sanāks stipri lētāk, nekā ēst kādā ēdnīcā vai kafejnīcā.


12)pārbaudiet pieliekamo skapi!

ir labi, ka šis un tas stāv jau iepirkts-eļļa, garšvielas, žāvēti garšaugi, graudaugi, pākšaugi, ja tas viss un vēl kādas lietas būs jau saorganizētas, varēsiet vienmēr pieiet, uztaisīt vienkārši kaut ko no tā, kas bijis mājās, brīžos ja uz veikalu nesanāk aizskriet! es pie šī arī piemetinātu vasarā sasaldētas ogas, arī dārzeņus nebaidieties saldēt, kā arī dillītes un citus zaļumus!.. visu pēcāk varēs pagatavot!


13) sabalansējiet porciju daudzumu!

paši jau redziet, mazie neēd tik daudz cik pieaugušie, dodiet tik, cik grib, nav nekāda vajadzība pārspīlēt. kā arī, reizēs, ja grūti apēst šķīvi, nespiediet to par varītēm apēst, mēs nevaram ielīst otrā un zināt cik viņš jūtās paēdis. protams, apspriediet, vai pirms kārtīga ēdiena baudīšanas, nav jau notiesāts kāds saldums.. laikam gan pēc tā negribēsies lielu zupas šķīvi!..


14) dodiet bērniem to pašu, ko sev!

nav taču vajadzība gatavot ko citu, ja vien ēdat neveselīgi! Jau no brīža kad mazulītis sāk ēst, pagatavot var to pašu, tikai sablendēt un tikai minimāli kādu sastāvdaļu izlaist, vecākam bērniņam kļūstot to bagātinot arvien vairāk!.. vecāki ir tie, kam gribās līdzināties, es domāju, ka sevišķi jau tētis ir burvīgs piemērs (liels, stiprs, spēcīgs un skaists)..


15) neaizliedziet ne sev, ne bērniem saldumus!

izvēlei ir tikai jākrīt uz ko veselīgu! veselīgām uzkodām vienmēr ir jābūt pieejamām, tas nodzīs vēlmi izstiept roku uz neveselīgiem našķiem. un ja mājās nebūs nevēlamie saldumi, esmu droša, ka baudīt augļus, ( arī žāvētus), riekstus, ogas, kļūs par pašsaprotamu pieejamību un doma par neveselīgo pagaisīs.


 16) taisiet paši savus saldumiņus!

našķiem un ballīšu uzkodām nevajag nemaz būt treknām, pārsaldinātām, vai pārsālītām! taisiet kūkas, cepumus un gardas uzkodiņas, lai saldie prieciņi būtu veselīgāki, bez sliktām un nevajadzīgam sastāvdaļām! starp citu, lielisks cukura aizvietotājs ir agaves sīrups un mums visiem zināmais bišu medus!


17) dzeriet ūdeni!

aizvietot jebkādus, īpaši saldinātos dzērienus ar vienkārši negāzētu ūdeni! tas ir pats veselīgākais un viennozīmīgi nepieciešamākais, kas vajadzīgs ikvienam dzīvam organismam, ka arī vislētākais! nopērciet jau sapildītas pudeles, lai mājās stāv, tad varēs vienmēr paņemt līdz, nebūs tik liela vajadzība pirkt kādu citu dzērienu! ja gribas var pievienot citrusaugļus, ābolu, gurķi vai ogas, kā arī garšaugus, kas ūdenim dod attiecīgu garšu..


18) esiet aktīvi!

mēs taču tik daudz varētu ignorēt, vismaz krietni samazināt daudzām ne tik labām nodarbēm veltīto laiku- īpaši sēdēšanu pie TV un datora.. atrodiet aktivitāti, ko varat darīt katrs un arī visi kopā! atbalstot savu bērnu, piedalieties sporta pasākumos, deju un dziedāšanas koncertos, tas dos iespēju iziet, visiem būt aktīvākiem gan sportiski, gan psiholoģiski! bērniem tas nozīmē ļoti daudz, ka visa ģimene var kopīgi un regulāri darboties, aizbraukt kādā piedzīvojumu bagātā braucienā (tam nevajag obligāti būt kaut kur ārkārtīgi tālu, izpētiet iespējas, kas ir tepat- no jums netālu).


19) atrodiet katram piemērotāko sporta aktivitāti!

ļoti svarīgi ir arī izvingroties, no rīta- iekustināt ķermeni, lai pamodinātu visus svarīgākos muskuļus! tāpat arī atrodiet kaut vai sīkus vingrojumus, kas derētu, starp kādām neaktīvām nodarbēm, taču ideāli, ja 2-3 reizes nedēļā būtu kārtīgs treniņš ( ko tādu, kas patīk, sagādā prieku un dod enerģiju, pat ja fiziski nogurdina). viennozīmīgi, piemeklējot to, kas ir vecumam, fiziskai sagatavotībai atbilstošs un galvenokārt sirdij tīkams.


20) esiet svaigā gaisā!

ideāli, ja dienā stundu pavadiet laukā, smadzenēm un visam organismam ir vajadzīgs svaiga gaisa pieplūdums, lai spētu pilnīgi funkcionēt un darboties. bērniem esot ārpus mājas, bērnudārza vai skolas sienām raisās iztēle un paplašinās redzesloks par apkārtējo pasauli, tāpēc tas ir īpaši nozīmīgi! meklējiet iespējas un nodarbes, ar ko varat nodarboties svaigā gaisā visi kopā!


protams, neviena pārmaiņa nav iespējama uzreiz-uzsitot gaisā knipi! katrs solis, ko liksiet ceļā uz veselīgu dzīvesveidu radīs pārmaiņas. un ilgtermiņā vajadzīgs atbalsts no katra, tāpēc es ceru, ka tas ne tikai radīs pārmaiņas veselīgā ikdienas ritmā, bet arī satuvinās jūsu ģimeni, bagātinās pieredzi un zināšanas. der atcerēties, ka kaut vai mazas izmaiņas var būt kā iespēja sasniegt gala rezultātu! lai izdodas un spēks tikai pieaug ceļā uz veselīgu dzīvi! 

//foto: Alise Podniece